čtvrtek 30. října 2008

Skrchleby

Obor, který se zabývá původem a vývojem slov se nazývá "Etymologie". Někdy může být poměrně zajímavé zjišťovat původy jednotlivých slov. Proto jsem se rozhodla, že tu tajemství některých slov rozluštím. Pro začátek jsem si vybrala název "Krchleby". Vesniček s tímto názvem je po celé ČR hned několik. Nikdy mě nenapadlo zkoumat původ tohodle slova, protože mi na něm nikdy nepřišlo nic zajímavého. Ale mýlila jsem se. Tak tedy slovo "Krchleby" má hned několik teorií na původ vzniku.
1. V tomto slově můžeme slyšet slovo "krch", což ve staré češtině znamená levý. A výraz "leb" se dá přeložit jako lebka, či hlava. Takže význam mohl být: obec lidí s hlavou na stranu . Toto je ovšem ta nejstarší verze - kdo ví, jak moc pravděpodobná. (i když... dnes je u nás spíš více stran na hlavu, tak proč dřív nemohly být hlavy na stranu že?)
2. Další varianta již není tak zábavná, ale o to pravděpodobnější. "Kirles" - znamená kostelík. Většina obcí nesoucích tento název má totiž jeden velmi podobný znak a to podobné kapličky na kopečku....
3. Nu a třetí mě známá varianta zní takto: V některých starých dokladech se našlo na počátku tohoto jména "s" - pak by to tedy byly Skrchleby. A tady už můžeme popustit uzdu fantazie. Skrchleby tedy zřejmě od slova "skrblit" mohli naznačovat, že lidé v této vsi skrblili chlebem (což dříve při různých pohromách bylo někdy nutné). No a pak se to o té vesnici rozlehlo po kraji a už těmto vesnicím nikdo jinak neřekl.

3 reakce/í:

Anonymní,  30. října 2008 v 21:32  

Hmmm zajímavé MOttoKájo... A já myslel že to je jen od chleba :-D

Anonymní,  30. října 2008 v 21:35  

A slečno etymoložko, můžete se zabývat jak vzniklo vaše oslovení mottokája... zjevně máte ráda motta, od koho například?

carol 31. října 2008 v 16:27  

Ráda bych ti odpověděla, ale nějak mi nedochází, o čem mluvíš...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP